rto czekać, aż konflikt zacznie eskalować w nieokreślonym kierunku. Trzeba umieć stawić mu opór. Posługując się wyobraźnią i wiedzą, można wykorzystać go na korzyść organizacji. Dzięki odpowiednim działaniom można usprawnić komunikację, czy procesy ważne z punktu widzenia firmy. Zarządzanie konfliktem jest ważne dla aktywnego radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi. Należy pamiętać o tym, że szczęście sprzyja przygotowanym.
Przykładowe zakresy szkolenia z rozwiązywania konfliktów:
Natura, przyczyny, funkcje i przebieg sytuacji konfliktowych.
Konflikt to naturalny i nieodłączny element budowania i rozwijania organizacji. Podczas szkolenia z rozwiązywania sytuacji konfliktowych zdobędziesz wiedzę na temat powodów powstawania sporów, etapów ich narastania i rozwiązywania, a także najważniejszych aspektów, na które należy zwrócić uwagę podczas przechodzenia przez spory. Warsztat pozwoli także na praktyczne wykorzystanie umiejętności mediatorskich, komunikacyjnych i wspierających pracowników.
Wewnętrznymi źródłami konfliktów i kryzysów w organizacji są najczęściej nieodpowiedni model zarządzania, niezdrowa kultura organizacyjna oraz brak efektywnego modelu pracy. Konflikty wybuchają wtedy, gdy w firmie nie ma silnej wizji i zaprojektowanej pod nią strategii. Obowiązki, interesy i cele nachodzą na siebie, przez co dochodzi do tarć. Praca nad umiejętnym rozwiązywaniem konfliktów jest w dużej mierze pracą nad kulturą i organizacją pracy.
Zapobieganie sytuacjom konfliktowym
Przewrotnie mówiąc, jedną z najskuteczniejszych metod zapobiegania konfliktom w miejscu pracy jest zaakceptowanie ich obecności i patrzenie na konflikt, jak na potencjalną sytuację rozwojową. Tylko w warunkach, w których pracownicy są zachęcani do dzielenia się swoją opinią – nawet jeżeli nie jest ona spójna z głosem większości – możliwy jest rozwój i wykorzystywanie pozytywnych aspektów, jakie niesie ze sobą sytuacja konfliktowa.
Aby zapobiegać sytuacjom konfliktowym, należy tworzyć bezpieczną i otwartą przestrzeń pracy, jasno określać obowiązki, zakres odpowiedzialności i wpływu, a także uważnie obserwować relacje i procesy w zespole oraz całej organizacji. Konflikty powstają nie tylko między współpracownikami, ale maja miejsce także między grupami osób lub całymi działami. Znajomość pierwszych oznak zaogniania się sytuacji pozwoli zapobiegać kryzysom i konfliktom.
Style reakcji na konflikt: typowe sposoby zachowania się w obliczu konfliktu.
Nie istnieje jeden, uniwersalny sposób rozwiązywania konfliktów w organizacji. Każda sytuacja wymaga innego podejścia, jednak duża część z nas ma swój utarty sposób reagowania na zatargi. Do najczęstszych stylów zachowywania się wobec konfliktów należy: unikanie konfrontacji i wycofywanie się, odwlekanie, które najczęściej prowadzi do ostudzenia emocji, łagodzenie i rezygnowanie z części swoich roszczeń, wymuszanie, a także angażowanie osoby trzeciej.
Manager, który weźmie udział w szkoleniu z zarządzania konfliktami, będzie mógł przeanalizować style reagowania na konflikty przez członków swojego zespołu, a także wypracuje praktyczne metody unikania niepotrzebnych zatargów w grupie. Pozna również swoje przekonania i nawyki związane z konfliktami i nauczy się reagować na nie w sposób konstruktywny.
Kreatywne metody rozwiązywania konfliktów.
Rywalizacja, współpraca, dostosowanie się, unikanie, kompromis – metod rozwiązywania konfliktów jest dużo, skąd jednak wiedzieć, która z nich będzie owocna w danym przypadku? Właśnie tego możesz dowiedzieć się podczas szkolenia z rozwiązywania konfliktów w Akademii Rozwoju Kompetencji. Najważniejszymi umiejętnościami rozwijanymi podczas warsztatów jest kreatywne podejście do konfliktów w organizacjach, a także zdolność do rozpoznawania pierwszych symptomów nadchodzących zatargów.
Konflikt konfliktowy nierówny. Czasami należy dać pracownikom swobodę, by samodzielnie doszli do porozumienia i wypracowali rozwiązanie. Innym razem należy zainterweniować szybko i wejść pomiędzy strony konfliktowe lub zaprosić do współpracy mediatora. To właśnie kreatywność managera pozwala dopasować metodę rozwiazywania konfliktów do sytuacji i przekuć negatywne emocje związane z zatargiem w pozytywną energię nakierowaną na osiągnięcie wspólnego celu.
Konflikt jako reakcja na zmianę.
Przeprowadzanie firmy lub zespołu przez zmiany wiąże się ze stresem, zwiększonym napięciem, a często także oporem wśród pracowników. To właśnie w procesie zmiany – nawet tej z pozoru drobnej – może dochodzić do konfliktów i ścierania się różnych stanowisk, potrzeb i oczekiwań. Każdy człowiek reaguje na zmianę niepewnością i obawą o swoją dotychczasową pozycję. Właśnie dlatego podczas różnego rodzaju modyfikacji wewnątrz organizacji należy szczególną uwagę zwracać na pojawiające się konflikty i zatargi.
Szkolenie z sytuacji konfliktowych podczas zmian w organizacji pozwoli zdobyć umiejętności, które wykorzystają duży ładunek energetyczny, który niesie ze sobą zmiana, do wyszukiwania nowych rozwiązań i metod dochodzenia do porozumienia. Podczas warsztatów uczestnicy uczą się wykorzystywać pozytywne strony konfliktów, czyli idącą z nimi kreatywność i innowacyjność – tak ważne podczas wdrażania zmian.
Korzyści ze szkolenia:
Według raportu CPP i badań przeprowadzonych na osobach, które przeszły szkolenie w zakresie zarządzania konfliktami w organizacji, aż 95% z nich przyznało, że udział w kursie wzmocnił ich umiejętności i pomógł znaleźć pozytywne rozwiązania na powstałe konflikty. 85% pracowników twierdzi, że po szkoleniu przechodzi przez konflikt łagodniej i bardziej konstruktywnie. 58% pracowników uznaje, że po odbytym kursie ich współpracownicy częściej szukają korzystnych dla wszystkich rozwiązań konfliktów. A 27% uczestników szkolenia określa się jako bardziej pewnych siebie i czują się bardziej komfortowo podczas sporów.
Na szkoleniu z rozwiązywania konfliktów w Akademii Rozwoju Kompetencji
- Przeprowadzisz analizę swoich reakcji i schematu zachowania w obliczu konfliktu
- Przygotujesz się na ewentualne konflikty, które na pewno pojawia się w przyszłości.
- Poznasz style rozwiązywania konfliktów oraz narzędzia pomagające przejść przez spór.
- Zdobędziesz umiejętność zastosowania konkretnych stylów w praktyce.
- Dowiesz się, jak zapobiegać konfliktom w przyszłości i jak rozpoznawać ich pierwsze objawy.
Do kogo skierowane jest szkolenie?
Szkolenie skierowane jest do głównie menedżerów średniego i wyższego szczebla, którzy muszą na co dzień stawać w obliczu konfliktów w zespole, organizacji. W Wielkiej Brytanii Całkowity roczny koszt konfliktów ponoszonych przez pracodawców (wliczając w to zadania związane z zarządzaniem i rozwiązywaniem konfliktów) wynosi 28,5 miliarda funtów. Stanowi to średnio nieco ponad 1000 funtów rocznie na każdego pracownika w Wielkiej Brytanii i prawie 3000 funtów rocznie na każdą osobę zaangażowaną w konflikt.
Kto najbardziej skorzysta z tego szkolenia:
- managerowie średniego i wysokiego szczebla;
- kierownicy liniowi i brygadziści;
- liderzy zespołów sprzedaży;
- wewnętrzni mediatorzy i specjaliści ds. komunikacji;
- członkowie skonfliktowanych zespołów;
- osoby odpowiedzialne za employer branding i employee experience;
- specjaliści odpowiedzialni za zjawiska mobbingu i dyskryminacji w organizacjach.
Gdy sytuacja konfliktowa staje się patowa i nie widać szans, na jej naturalne rozwiązanie, warto jest poprosić o pomoc kogoś niezaangażowanego w konflikt, aby dotarł do prawdziwego źródła zatargu i był obiektywnym punktem odniesienia w konflikcie. Szkolenie może przygotować Cię do pełnienia tej roli. Czasami przyczyną konfliktu może być nieporozumienie, silne emocje lub błędy komunikacyjne, które tworzą bariery nie do przeskoczenia. Dzięki szkoleniu z rozwiązywania konfliktów w organizacji uda Ci się w porę zareagować na pojawiające się kryzysy.
Zrób przegląd firmy:

Ciekawy? Pomożemy rozwiązać konflikty w Twojej firmie:
lub